Nationale Week Zonder Vlees

Nationale Week Zonder Vlees

Nationale Week Zonder Vlees

Nationale Week Zonder Vlees

De week van maandag 8 tot en met zondag 14 maart is de Nationale Week Zonder Vlees. Door de komende week geen vlees te consumeren is de milieudruk van je voeding lager. Hierdoor bespaar je onder andere op de uitstoot van broeikasgassen en watergebruik! Vegetarisch eten zorgt namelijk voor minder gebruik van water, minder ontbossing en een lagere uitstoot van broeikasgassen.

Elke “vleeseter” die het volhoudt om gedurende één week geen vlees te eten, bespaart maar liefst:

101 LITER WATERWanneer je één week geen vlees eet, bespaar je ongeveer 101 liter watergebruik. Deze hoeveelheid water was anders gebruikt voor irrigatie voor de productie van veevoer, veehouderij en de productie van je dagelijkse portie vlees.
79 KILOMETER AUTORIJDENWanneer je één week geen vlees eet, bespaar je 13.7 kg CO2eq, ofwel uitstoot van broeikasgassen. Deze uitstoot had anders plaatsgevonden voor de productie van veevoer, veehouderij, de verpakking en bereiding van je dagelijkse portie vlees. Een gemiddelde auto stoot 173 gram CO2eq uit per afgelegde kilometer. Door één week geen vlees te consumeren, bespaar je dus ongeveer 79 km rijden met een gemiddelde auto.
770 GRAM DIERENVLEESDe gemiddelde vleeseter in Nederland consumeert 110 gram vlees per dag, bestaande uit 29 gram rundvlees, 55 gram varkensvlees en 26 gram kippenvlees. Door het niet consumeren van vlees wordt er per persoon tijdens de Nationale Week Zonder Vlees 770 gram minder vlees geconsumeerd.

Als je vlees eet, eet je gemiddeld 727 dieren in je leven. In dit getal zijn vissen, schaal- en schelpdieren nog niet eens meegerekend. Deze dieren leven vaak onder verschrikkelijke omstandigheden. Als je kiest voor vegetarisch eten dan zullen er minder plofkippen, doorlig varkens of ophok koeien nodig zijn.

Het eten van vis zorgt voor overbevissing waardoor ecosystemen worden bedreigd. Daarnaast worden veel dieren ongewenst slachtoffer van bijvangst, zoals dolfijnen en schildpadden. Ook als je kweekvis eet, blijven de oceanen niet onaangeroerd. Voor elke kilo kweekvis zijn meerdere kilo’s wilde vis nodig.

Steeds meer mensen zijn flexitariër, waarin vlees en vis afgewisseld worden met vegetarische of plantaardige gerechten. Er zijn heerlijke vegetarische recepten dus dat is geen excuus! Vaker een dagje geen vlees of vis eten is een kleine moeite met een enorm positieve impact op mens, dier en milieu! Zet een dagje minder vlees eten daarom ook door na de Nationale Week Zonder Vlees.

Wanneer je standaard één of meer dagen in de week geen vlees eet begint het verschil dat je maakt voor het milieu en de dieren natuurlijk echt op te tellen! Als je een jaar lang een dag per week geen vlees eet, bespaar je: bijna 6 kilo aan vlees, zo’n 587 kilometer rijden met de gemiddelde auto en 750 liter aan water. Dus op naar 3 dagen per week geen vlees!

Ook als je veel sport kan je prima vegetarisch eten, zeker als flexitariër zijnde. Zorg er wel voor dat je genoeg ijzer, B-vitamines en eiwit binnenkrijgt.

IJzer uit plantaardige producten wordt minder goed door het lichaam opgenomen dan het ijzer uit dierlijke producten. Vitamine C in fruit zorgt ervoor dat het ijzer beter door je lichaam wordt opgenomen. De kwaliteit van dierlijk eiwit is beter dan plantaardig eiwit. Plantaardig eiwit bevat minder essentiële aminozuren (bouwstenen van eiwit die het lichaam niet zelf kan maken). Eet je weinig of geen vlees en geen (dierlijke) melkproducten, dan heb je ca. 15 gram eiwit meer nodig dan de aanbeveling om voldoende onmisbare bouwstenen binnen te krijgen.

VOEDINGSSTOFFUNCTIEPRODUCETEN
IJzerZorgt voor de zuurstoftransport tijdens het sportenvolkoren graanproducten, volkorenbrood, roggebrood, havermout, zilvervliesrijst, volkoren pasta, couscous, quinoa, peulvruchten (bijv. kidneybonen of kikkererwten), sojaproducten (tahoe, tempé en sojabrokjes), groente, ei, zaden, noten en verrijkte voedingsmiddelen (bijv. Roosvicee Ferro)
EiwitVoor de opbouw en het onderhoud van je spieren

Combineer peulvruchten en granen of peulvruchten en noten

* Eet de combinaties binnen 3-4 uur
Vitamine B2Voor het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen zoals eiwit, koolhydraten en vettenVoldoende yoghurt, kwark en melk zijn hierbij van belang

Geplaatst op 5 Mar 2021, om 15:03

Sport een keer gratis.

Vul je naam in

Download Coupon