USC Duurzaamheidschallenge

USC Duurzaamheidschallenge

USC Duurzaamheidschallenge

USC Duurzaamheidschallenge

Een duurzamere levensstijl om je eigen CO2 voetafdruk te verkleinen en een meer duurzaam leven te leiden. Wij helpen je op weg met onze USC duurzaamheidschallenge!

  1. Red een maaltijd van de vuilnisbak! (too good to go app) Ga naar de app en red een maaltijd!
  2. Doorzoek het web met Ecosia en plant bomen! Plant bomen terwijl je zoekt. Ecosia gebruikt de winst die ze maken met behulp van je zoekopdrachten om bomen te planten, daar, waar ze het hardst nodig zijn. Installeer de gratis browserextentie en plant bomen met elke zoekopdracht.
  3. Maak een wandeling. Ga je tijdens je wandeling voor dat koffietje to go, neem je eigen beker mee! Wij zijn alvast even voor je op onderzoek uitgegaan waar je heerlijke koffie to go kan halen. Vergeet je koffiebeker en mondkapje niet!
    a. Lab 071, Poelweteringpad 5 Leiden
    b. Barista café in de Catharinasteeg, de steeg naast de h&m. Hier kan je ook een to go beker kopen, mocht je er nog geen hebben. Ze hebben hier ook super lekkere snacks! In love with the Redvelvet Brownie!
    c. Roos to go, botermarkt 2
    d. Brasserie-Restaurant Koetshuis ‘De Burcht’, Burgsteeg 13
    e. Einstein, Nieuwe Rijn 19
    * Vanwege het coronavirus kan het zijn dat sommige zaken liever niet hebben dat je je eigen beker wilt gebruiken. Let er dan op dat je geen plastic dekseltje gebruikt. De bekers zijn over het algemeen van recyclebaar materiaal.

  4. Eet een dag seizoensgebonden en haal je boodschappen op de markt. Seizoensproducten januari: aardpeer, pastinaak, spruiten, boerenkool, winterpostelein, witlof, sinaasappel en peer. Maak een heerlijke pastinaaksoep of boerenkool stamppot.
  5. Maak kennis en ervaar Forest Bathing/Shinrin Yoku. Wat is het? je heel bewust en langzaam door het bos bewegen terwijl je alles in je op probeert te nemen. Shinrin-yoku is bedoeld als vorm van therapie, met als doel mensen kennis te laten maken met een bewustere, gezondere en minder stressvolle levensstijl. Zo is bewezen dat na een tijdje wandelen tussen de bomen je bloeddruk en hartslag omlaag gaan, je stressniveau vermindert en je immuunsysteem en energielevel een boost krijgen. Tegelijkertijd nemen gevoelens van depressie, angst en boosheid af. Met ontspannen door het bos wandelen, ben je er nog niet: shinrin-yoku behelst meer dan dat. Zintuigen aan, hoofd uit, luidt het devies. Zo is een telefoon meenemen uit den boze (geen discussie mogelijk), evenals muziek of een andere geluidsbron in je oren. Het enige waar je naar mag (moet) luisteren, zijn de geluiden van de natuur. Probeer daarbij al je zintuigen te gebruiken; bloemen en planten ruiken – zo niet ‘opsnuiven’ – en bomen aanraken mogen ook, liefst allemaal met je ogen dicht. Hoe bereid je je voor op je eerste shinrin-yoku-ervaring?
    a. Laat je telefoon, smartwatch en koptelefoon thuis
    b. Vertel vooraf een paar mensen dat je onbereikbaar bent en waarom, dat scheelt paniek
    c. Zorg voor goede schoenen en kleding
    d. Kies een mooie route
    e. Laat je volledig onderdompelen in het bad dat het bos heet. Shinrin-yoku-ze!

  6. Eet een dagje plant-based. Voor heerlijke recepten.
  7. Een half uurtje trashwalking/plogging. Vanwege de lockdown is het belangrijk dat je zo nu en dan een frisse neus haalt. Het zal je verbazen hoe veel zwerfaval er is. Hier kan je gemakkelijk zelf iets aan veranderen!Neem een vuilniszak mee tijdens je wandelrondje en afval rapen maar!
Geplaatst op 15 Jan 2021, om 13:40

Sport een keer gratis.

Vul je naam in

Download Coupon