Mindfulness

Mindfulness

Mindful in beweging

Mindfullness is het makkelijkst te begrijpen vanuit zijn tegendeel: leven op de automatische piloot. In de keuken, tijdens het autorijden, op het werk - let maar eens op hoe vaak we op routine draaien terwijl de denkgeest bezig is met iets anders, met verleden en toekomst.

Toch kennen we ook allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn: de adembenemende zonsondergang, prachtige muziek of een andere intense ervaring. Onze geest is even stil, we zijn een en al aandacht.

In je dagelijks leven zijn er veel dingen die je aandacht vragen: studie, werk, vrienden, een vereniging etc. Dan kan het lastig zijn om alle ballen in de lucht te moeten houden. Met als gevolg: stress.
In deze cursus van 6 weken gaan we aan de slag met technieken uit de Mindfulness om je handvatten te bieden die je helpen om balans in je leven te krijgen en tijdig te herkennen wanneer de stress en spanningen toenemen.

Stress en spanningen horen bij het leven, maar ze hoeven je leven niet te beheersen. Met deze oefeningen leer je beter stress signalen te herkennen en kan je effectief je gedrag beinvloeden en zo zorg je ervoor dat stress je leven niet beheerst.

Na deze training

Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant gemakkelijker. De geest wordt rustiger.

Opzet

De trainingen duren 1 uur en 15 minuten. Tijdens de trainingen komen zowel theorie, als praktische oefeningen vanuit de Mindfulness meditatie aan bod. Je hoeft geen ervaring te hebben met meditatie of yoga. Mocht je blessures hebben of fysieke beperkingen, dan is het is wel handig om dit van te voren te melden.

Mindfulness kun je beter toepassen in je dagelijks leven als je thuis oefent. Je krijgt tijdens de les opdrachten mee, die je thuis kunt gaan oefenen.

Rooster 2017-2018

Dag   Start Eind Zaal Docent
Dinsdag Blok 1, 3 en 5 (Cursus in Nederlands) 20.00 21.15 Multif. zaal Eva
Dinsdag Blok 2 en 4 (Cursus in Engels) 20.00 21.15 Multif. zaal Eva

Sessie 1:

Thema: Een Kennismaking
Het programma doornemen en oefenen met de bodyscan

Sessie 2:
Thema: Wat is stress
Inzicht in wat stress is en Mindfulness meditatie oefeningen

Sessie 3:
Thema: Van doen naar zijn
Herkennen van de verschillen tussen de doemodus en de zijnsmodus, meditatie en yoga oefeningen

Sessie 4:
Thema: Gedachten zijn geen feiten
Het effect van gedachten, meditatie en yoga oefeningen

Sessie 5:
Thema: Energiegevers en vreters
Wat geeft je energie en wat vreet energie en hoe is deze balans op dit moment? Yoga oefeningen

Sessie 6:
Thema: Ontspannen en de do’s and don'ts
Ontspanningstechnieken en praktische tips in het oefenen thuis

Sport een keer gratis.

Vul je naam in

Download Coupon