Core Stability Training

Core Stability Training

Core Stability Training

Door Ellen Sijtsma & Ramon Wolf

Core Stability Training

In dit stukje willen we kort het belang van core stability training proberen aan te geven. Met ‘core’ wordt in dit geval de kern van je lichaam bedoelt. Je bekken, rug, buik en middenrif zijn samen verantwoordelijk voor de stabiliteit van je romp. Als deze stabiliteit er niet zou zijn, zou een glas water van tafel pakken al een hele opgave worden. Core stability training is dus het sterker maken van deze stabiliserende rompspieren.

Core training gaat uit van de samenwerking tussen dieper gelegen buik-, rug- en bekkenbodemspieren waar losse buik- of rug oefeningen zich vaak richten op geïsoleerde training van oppervlakkige spieren. Core oefeningen lijken vaak op bewegingssituaties die we in het dagelijks leven tegenkomen of in ieder geval worden ze uitgevoerd in een positie die je in normale situaties aan zou nemen. Dit maakt het een functionele manier van trainen.

Zowel beginnende als gevorderde sporters kunnen baat hebben bij regelmatige core training. De training zorgt voor versterking rondom je middel en maakt het strakker. Het kan helpen bij het verbeteren en versterken van je houding en daarmee het vergroten van je belastbaarheid.

Bovendien zien we bij mensen met rugklachten in de meeste gevallen dat er problemen zijn met het aanspannen van de core spieren en kan het trainen van deze spieren de rugpijn verminderen of zelfs doen verdwijnen. Verder voorkomt het juist trainen van vooral de bekkenbodemspier in veel gevallen incontinentie.

Het is dan ook zeer aan te bevelen om deze vorm van training in te passen in jouw programma.

Meer weten over core stability training? Vraag het een van onze fitnessinstructeurs.

 

Geplaatst op 9 May 2014, om 12:41

Sport een keer gratis.

Vul je naam in

Download Coupon